Održana obuka o standardima obrazovanja

26. Avgust 2025.

Uvođenje novih standarda obrazovnih postignuća predstavlja važan korak ka unapređenju kvaliteta i pravičnosti osnovnog i srednjeg obrazovanja u Srbiji. Standardi postavljaju čvrst temelj za pozitivne promene u sistemu, dok će njihova puna vrednost biti ostvarena kroz doslednu i odgovornu primenu.

Prve dve jednodnevne obuke edukatora o obrazovnim standardima održane su 25–26. avgusta 2025. u Niškom centru za stručno usavršavanje u okviru aktivnosti projekta „Podrška obrazovnoj politici Republike Srbije“ koji finansira Evropska unija, a realizuje se u saradnji sa Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.


„Jedan od najvažnijih ciljeva obuke je da se odgovori na pitanje kako novi standardi postignuća mogu ući u škole i postati funkcionalni, ostvarujući željene efekte. Pri tome je važno prepoznati izazove i prepreke koji će se neizbežno javiti, kao i definisati moguća rešenja“, istakla je profesorka Dragica Pavlović Babić, ekspert na projektu, u uvodnom delu obuke.

Više od 50 prosvetnih savetnika, savetnika – spoljnih saradnika Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i eksternih evaluatora iz Niša, Leskovca, Vranja, Bujanovca, Zaječara, Jagodine i Kruševca kroz grupni rad, diskusije i prezentacije obradilo je ključne teme – struktura standarda postignuća, razvrstavanje ishoda po predmetnim kompetencijama, međupredmetne kompetencije, prepoznavanje potencijalnih prepreka i dr.

Nastavnik nije prezenter udžbenika, već jedna od ključnih osoba koja doprinosi razvoju primenljivih znanja i veština učenika. Kao podsticaj za motivaciju učenika posebno se ističe ukazivanje na kompetencije – gde i kako će novo znanje biti primenjeno u praktičnim životnim situacijama, zaključeno je na obuci.
Saznanja i iskustva koja su razmenjena tokom obuke biće osnova za saradnju učesnika obuke sa članovima školskih timova, čime se zaokružuje planirani ciklus. Naredne obuke biće održane u Novom Sadu, Beogradu i Kraljevu, a njihov sadržaj se dodatno unapređuje na osnovu evaluacija i predloga sa prethodnih seminara. Obuke su pripremljene i realizovane u saradnji sa Zavodom za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.


Evropski referentni okvir ključnih kompetencija za celoživotno učenje predstavlja podršku učenicima, prosvetnim radnicima i drugim profesionalcima. Definiše se osam ključnih kompetencija: pismenost; višejezičnost; matematička i prirodno-naučna; digitalna; lična, socijalna kompetencija i sposobnost učenja; građanska; preduzetnička; kulturna svest i izražavanje.

Obrazovanje je temelj ličnog i profesionalnog razvoja. Ono omogućava pojedincima da postanu aktivniji članovi društva i bolje pripremljeni da doprinesu društvenom i ekonomskom napretku. Evropska unija (EU) i Srbija blisko sarađuju na modernizaciji i reformi obrazovnog sektora u Srbiji, a ovaj projekat je deo tog zajedničkog napora. Projekat je komplementaran Ugovoru o sektorskoj reformi sa Republikom Srbijom, vrednom 28,5 miliona evra, koji obuhvata period 2024–2026.
EU je najveći partner Republike Srbije u modernizaciji obrazovnog sistema. Od 2003. godine, EU je donirala više od 130 miliona evra za reformu obrazovanja na svim nivoima, s ciljem jačanja uloge obrazovanja kao temelja društvenog i ekonomskog razvoja.